ادامه جنگ کی‌یف و مسکو؛ روسیه ۱۲۵ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد

مقام‌های اوکراینی می‌گویند که روسیه بامداد شنبه به بیمارستانی در شمال شرقی اوکراین حمله کرده است و در نتیجه آن ۱۰ نفر کشته شده‌اند

وزارت دفاع روسیه یکشنبه ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر) اعلام کرد پدافند هوایی این کشور ۱۲۵ پهپاد اوکراینی را در شبانه‌روز گذشته سرنگون کرده است. در همین حال، فرماندار شهر غربی ورونژ روسیه گفت که یک آپارتمان مسکونی در این منطقه خسارت دیده است.

به گزارش رویترز، فرماندار منطقه غربی بلگورود نیز در گزارشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین و گلوله‌باران اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. او گفت که یک شهروند در شهر مرزی شبکینو جان باخته است و هشت غیرنظامی زخمی شده‌اند.

پس از پیشروی مسکو در شرق اوکراین، کی‌یف حمله فرامرزی به منطقه کورسک غربی روسیه را از ششم اوت آغاز کرد. ارتش زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ادامه با حملات پهپادی گسترده در عمق خاک روسیه، درگیری را به خاک دشمنش کشاند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلامیه وزارت دفاع روسیه، تمرکز حملات اخیر اوکراین در منطقه ولگوگراد جنوبی بوده که بر فراز آن ۶۷ پهپاد سرنگون شده است. این وزارتخانه همچنین گزارش داد که ۱۷ هواپیمای بدون سرنشین بر فراز هر یک از مناطق بلگورود و ورونژ رهگیری و ۱۸ فروند بر فراز منطقه روستوف سرنگون شده‌اند.

الکساندر گوسف، فرماندار منطقه ورونژ، در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که سقوط هواپیمای بدون سرنشین به یک مجتمع مسکونی صدمه زده و باعث آتش‌سوزی شده است.

با آنکه ولودیمیر زلنسکی در سفر به ایالات متحده آمریکا از «طرح پیروزی» خبر داد، تغییر محسوسی در وضعیت جنگ روسیه و اوکراین رخ نداده است و این دو کشور همچنان به مناطقی از خاک یکدیگر حمله می‌کنند.

روز شنبه مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که روسیه به بیمارستانی در شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین حمله کرده و در نتیجه آن ۱۰ نفر کشته و دست‌کم ۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

دانیل بل، کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین، گفت که «مهمات سرگردان» یا پهپادهای انتحاری در جریان دو حمله به فاصله ۴۵ دقیقه به بیمارستان سنت پانتلیمون برخورد کرده‌اند.

او گفت که بیشتر تلفات در جریان حمله دوم رخ داد که هم‌زمان با رسیدن نیروهای اولیه به محل و تلاش بیماران برای خروج از بیمارستان بود.

شورای شهر سومی در وبسایتش اعلام کرد که علاوه بر بیمارستان ۹ ساختمان مرتفع نیز آسیب دیده است.

به گفته کارشناس حقوق بشر سازمان ملل، هفته گذشته نیز در سومی حمله مرگباری به یک مرکز سالمندان رخ داده که در آن دست‌کم یک غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر مجروح شده‌اند.

او تاکید کرد که،  تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی، تاسیسات پزشکی نباید هدف حمله قرار بگیرند.

دانیل بل همچنین افزود که از ششم اوت ۳۳ غیرنظامی در شهر سومی و مناطق اطراف آن کشته و ۱۳۲ نفر زخمی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی هم در پیامی تلگرامی گفت: «همه جهان باید توجه کنند که روسیه به چه مناطقی حمله می‌کند. آن‌ها بیمارستان‌ها، اموال و مکان‌های غیرنظامی و جان مردم را هدف می‌گیرند.»

حملات به منطقه سومی از زمانی که نیروهای اوکراینی در ماه اوت عملیاتی را در منطقه کورسک روسیه آغاز کردند بیشتر شده است.

شهر سومی در ۳۲ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد و نیروهای روسی، پس از تهاجم تمام‌عیار به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، با هواپیماهای بدون سرنشین و بمب‌های هدایت‌شونده به این منطقه حمله کردند.

بیشتر از جهان